tiistai 19. elokuuta 2014

Kuvatulva

Teknisen reproduktion eräs historiallinen seuraus on meitä ympäröivän maailman
kuvien määrän huomattava kasvu- kuvatulva. Vain sata vuotta sitten kuva oli
huomattavasti harvinaisempi osa ihmisten arkea kuin nykyisin. Tänään ihmiset
viettävät kuvien parissa merkittävän osan päivittäisestä elämästään.

Kuvatulvan on arveltu aiheuttavan niiden merkityksen vähentymisen
(merkitysinflaatio). Yleistyessään kuvat myös väistämättä tulevat yhä
ideologisemmiksi, kun kuvallinen viestintä globalisoituu ja koskettaa erilaisia
kulttuureita. Esim. kuva ideologisten taisteluiden välikappaleina : 2005-2006
Muhammad-pilapiirrosjupakka tai Tallinnassa 2007 kiista Pronssisoturi-patsaan

Kuva on sekä taiteen että viestinnän kieli. Kuva herättää ihmisen uteliaisuutta,
jonka takia se voi myös selkiyttää, havainnollistaa ja tehdä asioita kiinnostavaksi.
Esim. yrityskuva ei tarkoita ainoastaan yrityksen graafista asua, vaan se on nykyisin johdonmukainen osa viestintästrategiaa, johon kuuluvat niin yrityksen toimitilat, tuotteiden jakelu kuin sisäinen viestintäkin.

Kuva ja sana voivat toimia tehokkaasti yhdessä. Graafinen suunnittelu auttaa katsojaa
tulkitsemaan viestejä. Kuvitus eli illustraatio tarkoittaa kuvalajia, jolle on ominaista
se, että aiheena oleva kertomus on ensisijainen verrattuna kuvan muotoon tai tyyliin.
Kuvitus on harvoin täysin itsenäinen teos, vaan se liittyy läheisesti tekstiin. Kuvitus ja
visualisointi havainnollistavat tai elävöittävät yleensä sellaisia asioita, joita on vaikea
kuvittaa muilla graafisilla esityksillä tai valokuvilla.

Kartat, graafiset esitykset ja kirjaimet ovat myös osa kuvallista viestintää, kuten
taitto, ladonta ja ortografia eli oikeinkirjoitus. Voidaan väittää, että ihminen lukee
katsomalla sanakuvia ja käsitys niiden selkeydestä on jokaisen kirjoittajan vahvuus.
Tässä mielessä kuvallisen viestinnän osaamisella on varsin suuri kysyntä, sillä tänään
kaikki kirjoittajat ovat myös jossain määrin typografeja, latojia ja taittajia.


Kuvallinen viestintä on joukkoviestintää, mutta sen historia eri tyyli- ja aatesuuntineen on usein varsin lähellä muuta kuva- ja taidehistoriaa. Monet graafisen suunnittelun ammattilaiset pitävätkin kuvataidetta ja taidehistoriaa ammatillisen innovaation lähteenä.

Tietokoneohjelmien, pelien, internetin ja älypuhelimien myötä erilaiset
käyttöliittymägrafiikat ja infografiikat ovat yleistyneet.


Lähde: wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti