Teknisen reproduktion eräs historiallinen seuraus on
meitä ympäröivän maailman
kuvien määrän huomattava kasvu- kuvatulva. Vain sata
vuotta sitten kuva oli
huomattavasti harvinaisempi osa ihmisten arkea kuin
nykyisin. Tänään ihmiset
viettävät kuvien parissa merkittävän osan päivittäisestä
elämästään.
Kuvatulvan on arveltu aiheuttavan niiden merkityksen
vähentymisen
(merkitysinflaatio). Yleistyessään kuvat myös väistämättä
tulevat yhä
ideologisemmiksi, kun kuvallinen viestintä globalisoituu
ja koskettaa erilaisia
kulttuureita. Esim. kuva ideologisten taisteluiden
välikappaleina : 2005-2006
Muhammad-pilapiirrosjupakka tai Tallinnassa 2007 kiista
Pronssisoturi-patsaan
Kuva on sekä taiteen että viestinnän kieli. Kuva herättää
ihmisen uteliaisuutta,
jonka takia se voi myös selkiyttää, havainnollistaa ja
tehdä asioita kiinnostavaksi.
Esim. yrityskuva ei tarkoita ainoastaan yrityksen
graafista asua, vaan se on nykyisin johdonmukainen osa viestintästrategiaa, johon kuuluvat
niin yrityksen toimitilat, tuotteiden jakelu kuin sisäinen viestintäkin.
Kuva ja sana voivat toimia tehokkaasti yhdessä. Graafinen
suunnittelu auttaa katsojaa
tulkitsemaan viestejä. Kuvitus eli illustraatio
tarkoittaa kuvalajia, jolle on ominaista
se, että aiheena oleva kertomus on ensisijainen
verrattuna kuvan muotoon tai tyyliin.
Kuvitus on harvoin täysin itsenäinen teos, vaan se
liittyy läheisesti tekstiin. Kuvitus ja
visualisointi havainnollistavat tai elävöittävät yleensä
sellaisia asioita, joita on vaikea
kuvittaa muilla graafisilla esityksillä tai valokuvilla.
Kartat, graafiset esitykset ja kirjaimet ovat myös osa
kuvallista viestintää, kuten
taitto, ladonta ja ortografia eli oikeinkirjoitus.
Voidaan väittää, että ihminen lukee
katsomalla sanakuvia ja käsitys niiden selkeydestä on
jokaisen kirjoittajan vahvuus.
Tässä mielessä kuvallisen viestinnän osaamisella on
varsin suuri kysyntä, sillä tänään
kaikki kirjoittajat ovat myös jossain määrin typografeja,
latojia ja taittajia.
Kuvallinen viestintä on joukkoviestintää, mutta sen
historia eri tyyli- ja aatesuuntineen on usein varsin lähellä muuta kuva- ja
taidehistoriaa. Monet graafisen suunnittelun ammattilaiset pitävätkin
kuvataidetta ja taidehistoriaa ammatillisen innovaation lähteenä.
Tietokoneohjelmien, pelien, internetin ja älypuhelimien
myötä erilaiset
käyttöliittymägrafiikat ja infografiikat ovat
yleistyneet.
Lähde: wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti