• Kauppapaikkana
julkinen tila
• Ensimmäisiä
mainoksia oli jo Rooman kulttuurissa. Tarjolla olevista tavaroista ja
palveluista saattoi lukea torien laidoilta seiniin kiinnitetyistä julisteista.
Julkisessa tilassa oli myös hallitsijoiden eli vallan näköispatsaita ja
voitokkaiden sotapäälliköiden riemukaaria. Nykyään kaupalliset kuvat täyttävät
tyypillisen eurooppalaisen katukuvan miltei visuaaliseen saasteeseen asti.
• Julkisen
vallan rakenteet ovat puolestaan näkymättömämpiä, ja kietoutuvat kuluttamisen
ja kapitalismin ympärille. Mainostajat pyrkivät löytämään yhä uusia keinoja
vangita kuluttajan huomio, ja siksi ylilyöntejäkin tapahtuu. Hyvä mentaalinen
harjoitus voisi olla kävellä kaupungilla ja kuvitella katutila ilman mainoksia
sellaisena kuin kaupunkikaavan suunnittelija ja arkkitehdit sen alun perin
tarkoittivat.
• Pohjois-Korean
avattua rajansa väliaikaisesti ulkomaalaisille syksyllä 2005 vierailijat saivat
kulttuurishokin. Katukuvasta puuttui mainonta. Sen sijaan saatiin ihailla
valtavia seinämaalauksia ja monumentteja, jotka ylistivät Suurta johtajaa Kim
Il-sungia ja hänen politiikkaansa. Julkisesta tilasta voidaan siis päätellä
niitä vallanrakenteita, jotka ohjaavat kyseistä yhteiskuntaa ja arvoja, joita
se kauppaa jäsenilleen.
• Kaupalliset
unelmat
• Ihmisten
yhteisöllisyys näyttää rakentuvan rahan ansaitsemisen ja sen kuluttamisen
välille.
• Jäljelle
jäävän ajan ihminen viettää suureksi osaksi viestinten parissa. Ne tarjoavat
hänelle viihdykettä, joka tietysti perustuu ohjelman tuottajan teettämiin
kuluttajatutkimuksiin.
• Enää
ei keskustella kasvotusten vaan sosiaalisten medioiden välityksellä.
• Mainoksien
kykyä tavoittaa kohderyhmänsä voidaan testata esimerkiksi AIDA-mallilla
(attention=huomio, interest=mielenkiinto, desire=viehatys ja action=toiminta).
• Mallilla
selvitetään, kiinnittääkö mainos kuluttujan huomion ja kiinnostuuko hän siitä?
Viehättävätkö mainoksen tarjoamat mielikuvat kuluttajaa? Tunteeko hän halua
ajatella tai toimia mielikuvien suuntaisesti ja ostaako hän kyseisen tuotteen
• Todellisuus
ja sen visualisointi
• Mainonta
saattaa käyttää hyväkseen luotettavalta näyttävää tiedon visualisointia.
Ihovoiteen tehoa voidaan todistella kaunottaren lisäksi vakuuttavalla kuvalla,
jossa voiteen hyvää tekevät osaset imeytyvät ihon orvasketeen.
• Visualisointi
tarkoittaa jonkin asian tekemistä havainnolliseksi näköaistille. Informaation
visualisoinnin tavoitteena on saada abstraktissa ja monimutkaisessa
informaatiossa piileviä rakenteita ihmiselle ymmärrettävämpään muotoon.
• Eri
visualisoinnin menetelmät ja tekniikat pyrkivät auttamaan päätöksen teossa ja
ilmiöiden ymmärtämisessä sekä kokonaisuuksien ja merkityksien löytämisessä, eli
ne pyrkivät objektiiviseen tiedon jakamiseen. Tiedon visualisointi on erityisen
tärkeää lääke- ja biotieteessä, tekniikassa ja opetuksessa. Tietotekniikan ja
tietoverkkojen kehittyminen on tuonut uusia mahdollisuuksia tiedon
visualisointiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti