keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Kauppajuttuja

       Kauppapaikkana julkinen tila
       Ensimmäisiä mainoksia oli jo Rooman kulttuurissa. Tarjolla olevista tavaroista ja palveluista saattoi lukea torien laidoilta seiniin kiinnitetyistä julisteista. Julkisessa tilassa oli myös hallitsijoiden eli vallan näköispatsaita ja voitokkaiden sotapäälliköiden riemukaaria. Nykyään kaupalliset kuvat täyttävät tyypillisen eurooppalaisen katukuvan miltei visuaaliseen saasteeseen asti.
       Julkisen vallan rakenteet ovat puolestaan näkymättömämpiä, ja kietoutuvat kuluttamisen ja kapitalismin ympärille. Mainostajat pyrkivät löytämään yhä uusia keinoja vangita kuluttajan huomio, ja siksi ylilyöntejäkin tapahtuu. Hyvä mentaalinen harjoitus voisi olla kävellä kaupungilla ja kuvitella katutila ilman mainoksia sellaisena kuin kaupunkikaavan suunnittelija ja arkkitehdit sen alun perin tarkoittivat.

       Pohjois-Korean avattua rajansa väliaikaisesti ulkomaalaisille syksyllä 2005 vierailijat saivat kulttuurishokin. Katukuvasta puuttui mainonta. Sen sijaan saatiin ihailla valtavia seinämaalauksia ja monumentteja, jotka ylistivät Suurta johtajaa Kim Il-sungia ja hänen politiikkaansa. Julkisesta tilasta voidaan siis päätellä niitä vallanrakenteita, jotka ohjaavat kyseistä yhteiskuntaa ja arvoja, joita se kauppaa jäsenilleen.


       Kaupalliset unelmat
       Ihmisten yhteisöllisyys näyttää rakentuvan rahan ansaitsemisen ja sen kuluttamisen välille.
       Jäljelle jäävän ajan ihminen viettää suureksi osaksi viestinten parissa. Ne tarjoavat hänelle viihdykettä, joka tietysti perustuu ohjelman tuottajan teettämiin kuluttajatutkimuksiin.
       Enää ei keskustella kasvotusten vaan sosiaalisten medioiden välityksellä.
       Mainoksien kykyä tavoittaa kohderyhmänsä voidaan testata esimerkiksi AIDA-mallilla (attention=huomio, interest=mielenkiinto, desire=viehatys ja action=toiminta).
       Mallilla selvitetään, kiinnittääkö mainos kuluttujan huomion ja kiinnostuuko hän siitä? Viehättävätkö mainoksen tarjoamat mielikuvat kuluttajaa? Tunteeko hän halua ajatella tai toimia mielikuvien suuntaisesti ja ostaako hän kyseisen tuotteen


       Todellisuus ja sen visualisointi
       Mainonta saattaa käyttää hyväkseen luotettavalta näyttävää tiedon visualisointia. Ihovoiteen tehoa voidaan todistella kaunottaren lisäksi vakuuttavalla kuvalla, jossa voiteen hyvää tekevät osaset imeytyvät ihon orvasketeen.
       Visualisointi tarkoittaa jonkin asian tekemistä havainnolliseksi näköaistille. Informaation visualisoinnin tavoitteena on saada abstraktissa ja monimutkaisessa informaatiossa piileviä rakenteita ihmiselle ymmärrettävämpään muotoon.
       Eri visualisoinnin menetelmät ja tekniikat pyrkivät auttamaan päätöksen teossa ja ilmiöiden ymmärtämisessä sekä kokonaisuuksien ja merkityksien löytämisessä, eli ne pyrkivät objektiiviseen tiedon jakamiseen. Tiedon visualisointi on erityisen tärkeää lääke- ja biotieteessä, tekniikassa ja opetuksessa. Tietotekniikan ja tietoverkkojen kehittyminen on tuonut uusia mahdollisuuksia tiedon visualisointiin. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti